Unitat temàtica nº 3

Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica”

1. Títol i autoria

Sebastián Sánchez Castillo
Universitat de València

Esteban Galán Cubillo
Universitat Politécnica de València

2. Duració del vídeo

7 minutos i 1 segon

3. Contingut del vídeo

Esta unitat busca ajudar a comprendre el sistema audiovisual valencià i la seua estructura composta per mitjans públics i privats, la funció de servei públic i el seu finançament. En el vídeo s’exposen els beneficis socials que suposa tindre un mig públic de comunicació. També es tracta d’explicar com es financen aquests mitjans, així com els processos reguladors per a assegurar la qualitat dels seus continguts. Es debat també sobre els mecanismes econòmics que aconsegueixen sustentar aquests mitjans i el paper de la publicitat. Es posa l’accent en la necessitat de protegir aquests mitjans públics per a donar veu a les minories socials i garantir la diversitat i el pluralisme social. Tal com assegura UNESCO “La informació és un bé públic i els mitjans de comunicació independents enriqueixen la democràcia en mantindre informats als ciutadans, augmentar el seu coneixement dels assumptes públics, mitjançar el diàleg i contribuir a l’entesa entre els uns i els altres. Quan la ciutadania està ben informada i proveïda de coneixements pot participar activament en la democràcia i prendre decisions fonamentades”. Els mitjans de comunicació públics són un model de bones pràctiques per a intentar lluitar contra la desinformació a la qual s’enfronten els sistemes democràtics i aconseguir consolidar les seues llibertats fonamentals.

4. Objectius de la unitat temàtica

  • Entendre el paper dels mitjans de comunicació com un servei públic essencial
  • Distingir entre mitjans públics i privats i els diferents sistemes de finançament
  • Què significa la responsabilitat social dels mitjans públics ?
  • Conèixer la Corporació Valenciana de Mitjans Audiovisuals
  • Fomentar el audiovisual com una finestra para la creació de continguts de servei públic

5. Activitats d’aula

Es proposen 5 activitats:

OBJECTIU 1
Entendre el paper dels mitjans de comunicació com un servei públic essencial

EL REPTE d’aquesta activitat és conèixer quina es la nostra relació amb els mitjans públics

TASCA (grup de 3 persones). Desprès de veure el vídeo de la unitat, prepara en grups de 3 persones una presentació d’ un minut en la que respongueu a las següents qüestions: Són necessaris els mitjans públics de comunicació? Per què? Creus que és necessari transformar els mitjans de comunicació públics? Posa algun exemple.

OBJECTIU 2
Distingir entre mitjans públics i privats i els diferents sistemes de finançament

EL REPTE d’aquesta activitat és aprendre a identificar quan estem davant d’un mitjà públic o privat.

TASCA (per parelles). Cada parella triarà una noticia i buscarà al Web de les televisions un contingut relacionat amb eixa noticia que s’haja emès en un mitjà públic o en un mitjà privat.  Cada parella projectarà a la classe un fragment d’eixa noticia i la resta de la classe deurà dir si es tracta de un mitjà públic o privat i si n’hi ha alguna diferència en el tractament de la informació.

OBJECTIU 3
La responsabilitat social dels mitjans públics

EL REPTE d’aquesta activitat és entendre la enorme responsabilitat que tenen els mitjans de comunicació i en especial els mitjans públics.

TASCA (per parelles). Prepareu el guió d’una entrevista a un adult en la que pregunteu sobre un esdeveniment important que recorden i quins mitjans de comunicació van triar per informar-se. Es tractaven de mitjans públics o privats? Creuen que els mitjans van actuar amb responsabilitat? Per què?

OBJECTIU 4
Conèixer la Corporació Valenciana de Mitjans Audiovisuals

EL REPTE d’aquesta activitat és conèixer l’oferta de programació infantil i juvenil de “La Colla”. 

TASCA (Individual). Entra en el Web de “La Colla” d’ À Punt Mèdia  https://lacolla.apuntmedia.es/ i tria un contingut d’entreteniment. Desprès de vore el contingut, creus que els valors que projecta són positius? Creus que la televisió pública deu oferir continguts d’entreteniment? Per què?

OBJECTIU 5
Fomentar el audiovisual como una finestra para la creació de continguts de servei públic

EL REPTE d’aquesta activitat és promocionar les vocacions creatives en l’àmbit de la creació audiovisual.

TASCA (grup de 3 persones). El programa d’ÀPunt “Inoblidables” https://www.apuntmedia.es/programes/inoblidables conta la història dels veïns que habiten pobles amb molt poca població. Tria una població d’eixe programa i dissenya un format de televisió que puga ser gravat en eixa població. El format ha de constar de:  

a) Nom de les persones autores del projecte
b) Fitxa del projecte (categoria, gènere, durada, seriació, pantalla).
c) Idea(storyline): explicació del projecte en dues línies.
d) Sinopsi: breu descripció del projecte en un mig full màxim.

Abans de començar a escriure, reflexiona; es tracta d’un programa amb vocació de servei públic? Creus que aborda els continguts amb responsabilitat social? Justifica les raons.

6. Recurs addicionals i materials de consulta para ampliar la matèria

Per a debatre sobre els tems tractats en el vídeo, es recomana visitar aquestes webs:

https://www.apuntmedia.es/: Lloc web dels mitjans de comunicació públics de la Comunitat Valenciana.

https://www.rtve.es/noticias/comunidad-valenciana/valencia/: Enllaç amb la programació dels informatius del Centre Territorial de la Corporació RTVE de la Comunitat Valenciana.

https://www.unesco.org/es/media-pluralism-diversity La UNESCO (Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura) promou el pluralisme i la diversitat dels mitjans de comunicació, que són fonamentals per a un entorn mediàtic independent i lliure amb diversitat d’opinions i idees.

https://consellaudiovisual-cv.org/ És l’autoritat audiovisual independent encarregada de vetlar pel respecte dels drets, llibertats i valors constitucionals i estatutaris en l’àmbit dels mitjans audiovisuals a la Comunitat Valenciana i pel compliment de la normativa vigent en matèria audiovisual i de publicitat, d’acord amb els principis d’actuació i funcions que li atribueixen l’Estatut d’autonomia i la Llei 10/2018, de 18 de maig, de la Generalitat, de creació del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV).

https://www.bondiatv.org/: Bon Dia TV és la plataforma de continguts audiovisuals de caràcter social i cultural impulsada per la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC), l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears (EPRTVIB) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). La programació està conformada per documentals, sèries, llargmetratges, programes de viatges, cuina, literatura, cultura, ciència, tradicions i esports, en una llengua que es manifesta en diferents variants segons el territori.

https://www.rtve.es/play/videos/uned/uned-28-03-14/2474883/: Drets humans i Educació Mediàtica en l’era d’Internet.

https://www.rtve.es/play/videos/soy-camara/soy-camara-programa-del-cccb-innovaciones/961092/   El programa tracta sobre la velocitat dels canvis en el nou horitzó cultural on la convergència mediàtica, la cultura de la participació i la creació de xarxes distribuïdes s’estan convertint en temes clau.

https://www.rtve.es/play/videos/atrapadas/el-machismo-en-el-cine/6695074/: Ens quedem ‘atrapades’ amb Anna Castillo, Belén Cuesta, Carla Simón i Marisa Fdez. de Armenteros per a conèixer quina és la situació de desigualtat de gènere que viuen les dones al cinema.

https://www.apuntmedia.es/programes/inoblidables: Programa Inoblidables À Punt Mèdia. Va ser dissenyat per estudiants de Comunicació Audiovisual de la Universitat Jaume I de Castelló.

https://lacolla.apuntmedia.es/: La Colla: espai d’À Punt per als xiquets i xiquetes de la casa. https://www.rtve.es/play/videos/programa/jornadas-participacion-social-medios-comunicacion-publicos/6746994/: Participació social dels mitjans públics

7. Referències seleccionades

Barranquero, A., y Baeza, C. S. (2021). La comunicación desde abajo: Historia, sentidos y prácticas de la comunicación alternativa en España. Editorial Gedisa.

Boix, A., Sierra, S. D. L., Guichot, E., y Manfredi Sánchez, J. L. (2020). Hacia un modelo de regulación para garantizar la independencia de las televisiones públicas en España. Cuadernos:(Círculo cívico de opinión), 27, 5-31. Disponible en: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/96949/HACIA%20UN%20MODELO%20DE%20REGULACI%C3%93N%20.pdf?sequence=1

Díaz Campo, J., y Berzosa, J. (2020). Responsabilidad social corporativa en empresas audiovisuales españolas. Análisis de RTVE, Atresmedia y Mediaset. Revista de Comunicación, 19(1), 93-108. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S168409332020000100006&script=sci_abstract&tlng=en

Gallego, A. M. (2021). Mecanismos de control de la televisión pública en España: el cumplimiento de las obligaciones programáticas de servicio público de la CRTVE. Documentación de las Ciencias de la Información, (44), 271-277. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/download/74590/4564456558327/4564456620144

Muñoz Gallego, A. (2020). El cumplimiento de las obligaciones de servicio público de la televisión pública en España: análisis y evolución de la oferta programática cultural y educativa de TVE. (Tesis Doctoral). Disponible en: https://eprints.ucm.es/id/eprint/64030/

Marzal Felici, J., López-Olano, C., y Soler Campillo, M. (2021). Participación ciudadana y medios de comunicación públicos 1: Conceptos y teorías.  Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=851180

Moreno, R. M. A. (2013). Ciudadanías y Medios: Veedurías desde la participación ciudadana. Commons: revista de comunicación y ciudadanía digital, 2(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4546483.pdf

8. Fitxa tècnica del vídeo

Dirección de proyecto: Javier Marzal Felici y Marta Martín Núñez

Producción: Roberto Arnau

Dirección de arte: Daniel Zomeño

Guión y realización: Sebastián Sánchez-Castillo i Esteban Galán Cubillo

Presentadores: Natalia Crespo y Diego Vidales

Dirección de fotografía: Juan Plasencia García

Edición y postproducción: Jordi Montañana

Grafismo y efectos de postproducción: Adam Brenes

Ayudantes de postproducción: Almudena Haro, Javier Marín y Leire Azkunaga

Equipos audiovisuales y plató: Laboratorio de Ciencias de la Comunicación

Revisión lingüística: Servei de Llengües i Terminologia UJI

Banco de imágenes: Artgrid, RTVE, À Punt, TV3, Canal Sur, EiTB, Wikimedia, Freepik, Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana, Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació

Música: “As Sure as Dawn”. Vic Davi

Con la colaboración de: Universitat de València, Universitat Jaume I, Universitat d’Alacant, Universitat Miguel Hernández d’Elx, Universitat Politècnica de València, Universidad Cardenal Herrera-CEU, À Punt Mèdia, CEFIRE Artístic-expressiu de la Consellería d’Educació de la Generalitat Valenciana

Una producción de: Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana

Con el apoyo de: Cátedra RTVE-UJI “Cultura Audiovisual y Alfabetización Mediática”