Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica”

Aquesta sèrie està integrada per 7 clips de vídeo que aborden diferents temàtiques al voltant del concepte d’alfabetització mediàtica, així com sobre la naturalesa i estructura del sistema audiovisual espanyol i valencià.

L’objectiu d’aquesta sèrie de vídeos és contribuir al desenvolupament d’un sentit crític davant el sistema de mitjans de comunicació. La producció de la Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica” ha sigut possible gràcies al finançament del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV), amb la col·laboració de la Càtedra RTVE “Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica” de la Universitat Jaume I.

El Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana és l’autoritat audiovisual independent encarregada de vetlar pel respecte dels drets, llibertats i valors constitucionals i estatutaris en l’àmbit dels mitjans audiovisuals a la Comunitat Valenciana, com queda recollit en la Llei 10/2018, de 18 de maig, de la Generalitat Valenciana, de creació del CACV.

Una de les finalitats del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana, que coincideix absolutament amb l’objectiu principal de la Càtedra RTVE-UJI, és afavorir l’alfabetització mediàtica de la ciutadania, especialment els joves i els grups més vulnerables. La realització de videopíndoles sobre educació mediàtica és, d’aquesta manera, una iniciativa que es proposa impulsar el desenvolupament de l’alfabetització mediàtica i informacional, que puga servir com a material de suport en els diferents nivells educatius, des de l’educació primària fins a la universitat.

Els materials produïts, en castellà i en valencià, i amb subtítols en castellà, valencià i anglés, són d’accés gratuït, i estan disponibles en la web del CACV i de la Càtedra RTVE-UJI. Cada videopíndola està acompanyada d’uns textos escrits, denominats “Unitats Temàtiques”, que contenen els següents elements:

• una ràpida descripció del contingut dels vídeos,
  • els objectius de la Unitat,
  • algunes activitats d’aula que es podrien desenvolupar a partir del visionat de cada vídeo,
  • un llistat de recursos addicionals vinculats al contingut de cada vídeo,
  • unes referències seleccionades per a ampliar informació, i
  • una fitxa tècnica del vídeo.

D’aquesta manera, la producció de la Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica” s’emmarca en la tendència general que estan desenvolupant nombroses organitzacions a nivell internacional, especialment els mitjans de comunicació públics del nostre entorn com France Télévisions (França), BBC (el Regne Unit), RTBF i VRT (Bèlgica), RAI (Itàlia) o RTP (Portugal), entre altres.

En la producció de la Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica” han participat professors de la Universitat d’Alacant, Universitat de València, Universitat Politècnica de València i Universitat Jaume I de Castelló, que ha col·laborat a més amb el Laboratori de Ciències de la Comunicació (LabCom UJI). En aquesta ocasió hem comptat amb la col·laboració de dos estudiants de l’UJI, Natalia Crespo, estudiant de Publicitat i Relacions Públiques, i Diego Vidales, estudiant de Comunicació Audiovisual.

La Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica” consta, en aquest primer lliurament, dels següents vídeos:

1. Alfabetització mediàtica, un repte urgent
  2. Per què són necessaris els mitjans de proximitat?
  3. El sistema audiovisual valencià
  4. Què és un Consell Audiovisual?
  5. El dret d’accés i les oficines de l’audiència
  6. Els mitjans de comunicació i el foment de la igualtat
  7. La desinformació i les fake news
  8. Teaser de la sèrie

Es tracta de vídeos de duració breu, entre 5 i 7 minuts, produïts en 4K, amb una factura tècnica bastant cuidada, en la qual s’han utilitzat animacions, esquemes, diagrames, imatges gravades, d’arxiu i composicions musicals, per les quals s’han pagat els drets d’autor corresponents. La coordinació de treball ha sigut desenvolupada a través de la Càtedra RTVE-UJI que, al mateix temps, té el suport del Grup d’Investigació I.T.A.C.A.-UJI, http://www.culturavisual.uji.es.

Unitats temàtiques