Unitat temàtica nº 2

Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica”

1. Títol i autoria

Carlos López Olano
Universitat de València

2. Durada del vídeo

5 minuts i 12 segons

3. Contingut del vídeo

En un panorama comunicatiu àmpliament globalitzat, els mitjans de proximitat són una alternativa imprescindible que ens parlen de nosaltres mateixos, de la nostra cultura, de la nostra identitat. Sense ells, no ens podem ni conèixer ni reconèixer. Al vídeo s’exposen els motius i les circumstàncies que envolten aquest tipus de mitjans que ofereixen el que és local com una part inherent i indissoluble de la comunicació de qualitat, necessària per a la salut ciutadana.

4. Objectius de la Unitat Temàtica

  • Conèixer els mitjans de proximitat més propers.
  • Entendre com funcionen aquests mitjans, a l’era de l’atomització de les audiències, de les plataformes i de l’internet 2.0.
  • Comprendre la importància que tenen per a una alfabetització mediàtica adequada.

5. Activitats d’aula

  • Lectura de mitjans escrits de proximitat, comparats amb mitjans més globals. Per exemple, es pot plantejar l’exercici de cercar una notícia que siga interessant per a l’alumnat en diaris de diferent abast.
  • Visionat de programes i posterior debat sobre qüestions locals que només es puguen tractar en un mitjà de proximitat.
  • Comparació d’informacions aparegudes en mitjans de comunicació tradicionals i social media, i posterior anàlisi de les diferències en el tractament.

6. Recursos addicionals

Hi ha multitud de mitjans locals que poden servir com a exemple per accedir a informació de proximitat, i que varien lògicament segons la procedència de l’alumnat. Alguns mitjans locals en l’àmbit de la Comunitat Valenciana podrien servir com a exemples:

https://www.apuntmedia.es/: Lloc web de la cadena pública de RTV de la Comunitat Valenciana que agrupa els mitjans de comunicació públics autonòmics (ràdio, televisió i web multimèdia), propietat de la Generalitat Valenciana.

https://www.laocho.tv: Lloc web d’una cadena privada de TV amb presència a les tres províncies de la Comunitat Valenciana.

https://www.levante-emv.com/: Lloc web del diari local Levante-El Mercantil Valenciano, que s’edita a València, i té distribució en aquesta província, i a Castelló. Pertany al grup editorial Prensa Ibérica.

https://www.lasprovincias.es/: Lloc web del diari Las Provincias, que es publica a València i amb especial atenció a la Comunitat Vañenciana, diari propietat del grup Vocento des de 2000.

https://www.informacion.es/: Lloc web del diari local Informació, que s’edita a Alacant, que presta atenció a aquesta província. Pertany al grup editorial Prensa Ibérica.

https://www.elperiodicomediterraneo.com/: Lloc web del diari local Mediterrani, editat a Castelló, i distribució en aquesta província. Pertany al grup editorial Prensa Ibérica.

https://valenciaplaza.com/: Lloc web del diari digital i local València Plaza, editat pel grup Ediciones Plaza, que també té una edició per a Castelló, https://castellonplaza.com.

7. Referències seleccionades

Agencia EFE (2018). The thirteen autonomous televisions in spain will get nearly one million from their respective governments in 2018. https://bit.ly/3uptevA

Aguaded, Ignacio y Romero-Rodríguez, Luis M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(1), 44-57. http://dx.doi.org/10.14201/eks20151614457

Campos Freire, Francisco (2016). Situación actual y tendencias de la radiotelevisión pública en europa. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela / FORTA. Disponible en http://bitly.ws/AEyd.

López-Olano, Carlos (2018). RTVV: Paradigma de la triple crisis de las radiotelevisiones públicas. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Marzal-Felici, Javier; López-Olano, Carlos & Soler-Campillo, Maria (2021). Introducción. La participación de la sociedad civil en el servicio público: entre la acción política y la investigación teórica. In J. Marzal-Felici, C. López-Olano & M. Soler-Campillo (Eds.), Participación ciudadana y medios de comunicación públicos 1. Conceptos y teorías (pp. 25-46). Tirant Lo Blanch. Disponible en: http://bitly.ws/AEyy.

Miguel de Bustos, Juan Carlos, & Casado del Rio, Miguel Ángel (2012). Televisiones autonómicas. Evolución y crisis del modelo público de proximidad. Barcelona: Gedisa.

Soler-Campillo, Maria, Galán-Cubillo, Esteban & Marzal-Felici, Javier (2019). La creación de À Punt Mèdia (2013-19) como nuevo espacio público de comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 74. https://doi.org/10.4185/rlcs-2019-1411

8. Fitxa tècnica del vídeo

Direcció de projecte: Javier Marzal Felici i Marta Martín Núñez

Producció: Roberto Arnau

Direcció d’art: Daniel Zomeño

Guió i realització: Carlos López Olano

Presentadors: Natalia Crespo i Diego Vidales

Direcció de fotografia: Juan Plasencia García

Edició i postproducció: Jordi Montañana

Grafisme i efectes de postproducció: Adam Brenes

Ayudants de postproducció: Almudena Haro, Javier Marín i Leire Azkunaga

Equips audiovisuals i plató: Laboratori de Ciències de la Comunicació

Revisió lingüística: Servei de Llengües i Terminologia UJI

Banc d’imatges: Artgrid, RTVE, À Punt, TV3, Canal Sur, EiTB, IB3, TVG, TeleMadrid, TVCS, FORTA, TeleElx, TVCS, 7Televalencia, Freepik, Dall-e, Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana, Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació, Diputació de Castelló

Música: “Summer Vibes”. Seth Parson

Amb la col·laboració de: Universitat de València, Universitat Jaume I, Universitat d’Alacant, Universitat Miguel Hernández d’Elx, Universitat Politècnica de València, Universidad Cardenal Herrera-CEU, À Punt Mèdia, CEFIRE Artístic-expressiu de la Consellería d’Educació de la Generalitat Valenciana

Una producció de: Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana

Amb el suport de: Cátedra RTVE-UJI “Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica”