Unitat temàtica nº 4

Sèrie “Educació mediàtica per a una ciutadania crítica”

1. Títol i Autoria

Javier Marzal Felici
Universitat Jaume I de Castelló

2. Durada del vídeo

5 minuts i 9 segons

3. Contingut del vídeo

En primer lloc, s’ofereix una definició del que són els Consells Audiovisuals, així com les principals funcions i característiques, com a entitats independents amb capacitats reguladores i sancionadores sobre el sector audiovisual del territori sobre el qual tenen competències. A continuació, es fa referència als reguladors audiovisuals que tenim a España, és a dir, a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), al Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), al Consell Audiovisual d’Andalusia (CAA) i al Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV). En tercer lloc, es presenta una panoràmica ràpida dels Consells Audiovisuals a nivell internacional. Tot seguit, s’enumeren les funcions principals del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana i s’ofereix una recapitulació del paper que juguen els Consells Audiovisuals per al desenvolupament del sistema mediàtic.

4. Objectius de la Unitat Temàtica

  • Conèixer la naturalesa i les funcions dels consells audiovisuals
  • Entendre el paper dels consells audiovisuals al context del sistema mediàtic
  • Comprendre la rellevància dels consells audiovisuals per al desenvolupament dels àmbits professionals relacionats amb la comunicació

5. Activitats d’aula

  • Debatre sobre la influència de la política a l’ecosistema mediàtic, i sobre el paper que han de jugar els Consells Audiovisuals.
  • Consulta d’articles d’opinió i notícies de la premsa generalista a nivell estatal que critiquen i/o donen suport a l’existència dels consells audiovisuals.
  • Comparar les activitats que desenvolupen els diferents consells audiovisuals, tant a nivell espanyol com internacional.
  • Analitzar els casos alemany, belga o espanyol, on hi ha consells audiovisuals a escala autonòmica o regional, davant del model centralitzat de França o Itàlia, per debatre’n els avantatges i els inconvenients.

6. Recursos addicionals

La millor manera de conèixer la naturalesa i les funcions dels Consells Audiovisuals és consultar la pàgina web d’algunes entitats de referència, a nivell nacional i internacional:

https://www.cnmc.es: Lloc web de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, que té conferides les funcions reguladores de l’espai audiovisual a nivell estatal.

https://consellaudiovisual-cv.org: Lloc web del Consell Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV).

https://www.cac.cat: Lloc web del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC).

https://www.ofcom.org.uk/home: Lloc web de l’OfCom, Office of Communications, entitat reguladora de l’espai audiovisual del Regne Unit.

https://www.csa.fr: Lloc web del Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA), regulador de l’espai audiovisual a França.

https://www.agcom.it: Lloc web de l’Autoritat per Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM), regulador de l’espai audiovisual a Itàlia.

https://www.die-medienanstalten.de/: Lloc web de les 14 autoritats reguladores a Alemanya, Medienanstalt, que es corresponen amb els seus estats federats.

https://www.erc.pt/: Lloc web de l’autoritat reguladora de Portugal, Entitat Reguladora per a la Comunicaçao Social.

https://www.csa.be: Lloc web de l’autoritat reguladora del territori federal francòfon de Valònia, a Bèlgica.

https://www.vlaamseregulatormedia.be/en: Lloc web de l’autoritat reguladora del territori federal de Flandes, a Bèlgica.

https://www.vlaamseregulatormedia.be/en: Lloc web del regulador audiovisual per al sistema mediàtic de la regió bilingüe de Brusel·les capital.

7. Referències seleccionades

Campos Freire, Francisco (2016). Situación actual y tendencias de la radiotelevisión pública en europa. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela / FORTA. Disponible en http://bitly.ws/AEyd.

Comisión de Expertos en Comunicación de las Universidades Valencianas, CECUV (2015). Bases para la renovación del espacio comunicativo valenciano y la restitución del servicio público de radiotelevisión. Valencia. Disponible en: http://bitly.ws/AGTd

López Cepeda, Ana María (2011). La intendencia y cualificación de los órganos de control de la radio televisión española. Situación de los Consejos autonómicos (CAC, CAA y COAN). En: Suárez-Villegas, Juan-Carlos (Coord.). La ética de la comunicación a comienzos del siglo XXI. Llibro de Actas del I Congreso Internacional de Ética de la Comunicación. Sevilla, Universidad de Sevilla, Facultad de Comunicación, 29, 30 y 31 de marzo de 2011, 472-486. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/35094.

López-Olano, Carlos (2018). RTVV: Paradigma de la triple crisis de las radiotelevisiones públicas. Valencia: Tirant Lo Blanch. Disponible en: http://bitly.ws/AGTC

Marzal-Felici, Javier y Soler Campillo, Maria (2015). La relevancia estratégica de RTVV en el sistema comunicativo valenciano y para el desarrollo económico, social y cultural de la Comunidad Valenciana. En: Marzal-Felici, Javier, Izquierdo Castillo, Jéssica, y Casero Ripollés, Andreu (eds.). La crisis de la televisión pública. El caso de RTVV y los retos de una nueva gobernanza. Barcelona, Bellaterra, Castellón, Valencia: Col·lecció Aldea Global, Universitat Pompeu Fabra, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Jaume I, Universitat, Universitat de València. http://bitly.ws/AGVk

Ramírez Alvarado, María del Mar (2005). Los Consejos Audiovisuales como entidades reguladoras: situación actual en España y actuaciones estratégicas para el futuro de las televisiones autonómicas. Actas del XX Congreso Internacional de Comunicación / coord. Por Elsa Moreno Moreno, Elea Giménez-Toledo, Cristina Etayo Pérez, Ruth Gutiérrez Delgado, Cristina Sánchez Blanco, Enrique Guerrero Pérez, 2007, 151-161. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/26468.

8. Fitxa tècnica del vídeo

Direcció de projecte: Javier Marzal Felici i Marta Martín Núñez

Producció: Roberto Arnau

Direcció d’art: Daniel Zomeño

Guió i realització: Javier Marzal Felici

Presentadors: Natalia Crespo i Diego Vidales

Direcció de fotografia: Juan Plasencia García

Edició i postproducció: Jordi Montañana

Grafisme i efectes de postproducció: Adam Brenes

Ayudants de postproducció: Almudena Haro, Javier Marín i Leire AzkunagaEquipos audiovisuales y plató: Laboratori de Ciències de la Comunicació UJI

Revisió lingüística: Servei de Llengües i Terminologia UJI

Banc d’imatges: Dall-e, Artgrid, À Punt, Wikimedia, Consejo Audiovisual de Andalucía, Consell Audiovisual de Catalunya i Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana

Música: “A look out”. Assaf Ayalon

Amb la col·laboració de: Universitat de València, Universitat Jaume I, Universitat d’Alacant, Universitat Miguel Hernández d’Elx, Universitat Politècnica de València, Universidad Cardenal Herrera-CEU, À Punt Mèdia, CEFIRE Artístic-expressiu de la Consellería d’Educació de la Generalitat Valenciana

Una producció de: Consell de l’Audiovisual de la Comunitat ValencianaAmb el suport de la Cátedra RTVE-UJI “Cultura Audiovisual i Alfabetització Mediàtica”